نوشته شده توسط : سالیان

///راهنمای سفر به کرمان///

کرمان، شهری است پر از بناهای تاریخی و پر از مناطق بکر و زیبای طبیعی که در جنوب شرق ایران قرار دارد. این استان آب و هوای کویری و روزهایی گرم‌تر از شب‌هایش دارد.

کرمان در کنار شهرهایی مانند مشهد، شیراز و اصفهان آنچنان مورد توجه گردشگران نبوده و از پتانسیل گردشگری آن استفاده زیادی نشده و بسیاری از مناطق بکر و زیبای این شهر هنوز ناشناخته مانده است. در ادامه یک راهنما برای سفر به کرمان قرار خواهیم داد. اگر قصد دارید با شگفتی‌های کرمان بیشتر آشنا شوید با پارس توریسم همراه باشید.

*با جاذبه‌های گردشگری کرمان آشنا شوید

دشت لوت

 دشت لوت بیابانی وسیع است که بخشی از آن در استان کرمان قرار دارد. این منطقه یکی از مناطق فراگرم در جهان محسوب می‌شود که دانشمندان علت این گرمای بالا را رنگ تیره و خشکی سطح این دشت دانسته‌اند که گرما را به خود جذب می‌کند.

دشت لوت به خاطر وجود جاذبه‌هایی مانند بزرگ‌ترین شهر کلوخی دنیا، مرتفع‌ترین هرم‌های ماسه‌ای دنیا، ۴۰ مخروط آتشفشان کواترنر در سطح دشت، پهنه‌های شنی مواج و… یکی از مناطق بیابانی معروف در جهان محسوب می‌شود.

 دره سختی

 در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر کرمان یکی از هولناک‌ترین و البته شگفت‌انگیزترین دره‌های ایران قرار گرفته است. این دره حدود ۱۰ کیومتر در دل کوه‌های بسیار بلند است و دیواره‌ای پر شیب و پیچ و تاپ‌دار دارد که ارتفاع آن حدود ۲۰۰ متر است. جریان آب در این دره ۴۵ آبشار کوچک و بزرگ به وجود آورده است.  شما با سفر به این دره  می‌توانید تصاویری فوق‌العاده از ریزش‌های خروشان آب، بیشه‌زارها، نیزارها و دیواره‌ها را از نزدیک ببینید. نکته قابل توجه دیگر در خصوص دره سختی حیات‌وحش متنوع آن است این منطقه زیستگاه جانواران زیادی می‌باشد.

 آب انبار علی‌مردان خان

 علی مردان خان (پسر گنجعلی خان)  شخصیت معروفی در کرمان بوده است. آب انباری در بازار مسگری کرمان به نام او وجود دارد. این آب انبار ویژگی‌های جالب توجهی را در خود دارد؛ مثلا می‌تواند ۲ میلیون لیتر آب را در خود ذخیره کند و این برای شهری مانند کرمان که از قدیم‌الایام از مشکلی کم آبی رنج می‌برده مخزن آبی بسیار کار آمد است. سر در آب انبار علی‌مردان خان سنگ‌کاری و کاشی کاری شده است. بخش‌های مختلف این آب انبار عبارت‌اند از: منبع ذخیره آب، پوشش منبع، بادگیر و هواکش، راه‌پله و پاشیر، سردر تزئینی.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری کرمان باید به کاروانسرای گنجعلی  خان، پارک جنگلی قائم، آتشکده آناهیتا، حمام گنجعلی‌خان، بازار گنجعلی خان، سرای گلشن و… اشاره کرد.

 *بهترین زمان سفر به کرمان

همانطور که ذکر شد کرمان شهری کویری است که تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد دارد. با این حال زمستان‌های این شهر آنقدر سرد نیست که جلوی سفری لذتبخش به آن را بگیرد. بنابراین زمستان، اواخر پاییز و اوایل بهار مناسب‌ترین زمان برای سفر به این شهر است.

*چرا به کرمان سفر کنیم؟

کرمان یکی از زیباترین و پر جاذبه ترین شهر های ایران است. جدا از جاذبه‌های گردشگری فرهنگ غنی و خاص مردمش نیز یکی از عوامل مهم در جذب گردشگران است. مردم این شهر لهجه زیبای کرمانی دارند؛ بسیار خونگرم و مهمان‌نواز هستند و با غذاها و سوغات‌های محلی خود از شما پذیرایی خواهند کرد.



:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 آذر 1396 | نظرات ()