نوشته شده توسط : سالیان

پارستوریسم؛  در یاداشت قبلی از ۵مورد از آثار و بناهای ایرانی در فهرست یونسکو ثبت شدهاند؛ نام بردیم در این یاداشت قصد داریم ۵مورد دیگر را به اختصار معرفی کنیم.

گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه در استان زنجان قرار دارد. این گنبد مقبره الجایتو، هشتمین سلطان ایلخانیان است که به دستور خودش در سلطانیه ساخته شده است. این اثر نمونه مهمی از معماری ایرانی و اسلامی دوره ایلخانیان به شمار می‎رود. گنبد سلطانیه ۸مناره در اطراف خود دارد و نکته جالب که لازم است درباره این بنا بدانید این است که این گنبد قدیمی‎ترین گنبد دوپوش موجود در ایران است. ساخت این گنبد نقطه عطفی در معماری آن دوره محسوب می‎شده  و سبک جدید در معماری را پایه‎گذاری کرده است.

گنبد سلطانیه

بازار تبریز

بازار تبریز را می‎توان یکی از بزرگ‎ترین و مهم‎ترین بازارهای سرپوشیده نه تنها در ایران بلکه در جهان دانست. این بازار که از دالان‌ها، تیمچه‎ها، کاروانسراها و… تشکیل شده است در سال ۱۳۸۹ در فهرست یونسکو به‎عنوان یک اثر ملی ثبت شد. این بازار همیشه از رونق خوبی برخودار بوده و یکی از مهم‎ترین علل این رونق را باید قرار گرفتنش بر سر راه جاده ابریشم دانست. در تاریخ ۲۰۰سال اخیر هم این بازار بخشی از اهمیت خود را مدیون کنشگری بازاریان تبریز در شرایط سیاسی و تاریخی مختلف می‎باشد. جالب است بدانید بسیاری از سفرنامه نویسان مشهور مانند مارکوپلو در سفرنامه‎های خود از این بازار سخن گفته‌اند.

بازار تبریز

یزد

شهر یزد یکی از شهرهای تاریخی ایران است که بافت تاریخی فوق‎العاده زیبا و منحصربه‎فردی دارد. کوچه‎های باریک که به کوچه‌های آشتی‎کنان معروف است  و ساختمان‎هایی که با خشت یا کاهگل ساخته شده‎اند. کوچه‎های سنگفرش شده، کاشی کاری های زیبا و… همه و همه دست به دست هم داده از یزد یک شهر فوق‎العاده بسازد. یزد در سال ۱۳۹۶ در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است.

یزد

سازههای آبی شوشتر

سازه‎های آبی یک مجموعه از پل‎ها،آبشارها، آسیاب‎ها و تونل‎های عظیم هدایت آب است که در شوشتر قرار دارد و تاریخ ساخت آن به دوره هخامنشیان و یا ساسانیان برمی‎گردد. این مجموعه برای متعلق بودن به آن تاریخ بیش‎از اندازه مدرن است. مادام ژان دولافو باستان‎شناس فرانسوی از این مجموعه به‎عنوان بزرگ‎ترین مجموعه صنعتی قبل  از انقلاب صنعتی یاد می‎کند.

سازه‎های آبی شوشتر

تخت سلیمان

تخت سلیمان در یکی از روستاهای آذربایجان غربی قرار دارد که گفته می‎شود پایتخت اشکانیان بوده است. جالب است بدانید تخت سلیمان یکی از بزرگ‏‎ترین مراکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادتگاه‎های ایران قبل از اسلام محسوب می‎شده است که در حمله رومیان به ایران نابود شده است.آباقاخان برادرزاده هلاکوخان تیر خلاص را به ویرانه‎های این مجموعه زد و بر روی این ویرانه‎ها مسجدی بنا کرد. امروزه آن مسجد نیز ویران شده است و تنها چند قطعه کاشی نقش برجسته از آن به جای مانده که در موزه رضا عباسی نگهداری می‎شود.



:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 شهريور 1397 | نظرات ()