نوشته شده توسط : سالیان

مرند یکی از شهرهای آذربایجان شرقی است که جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی دارند. این شهر پس از تبریز و مراغه سومین شهر پرجمعیت در استان آذربایجان غربی است. تاریخ‌شناسان بر این باورند که مرند در زمان هخامنشیان یکی از شهرهای مهم  پر رفت‌وآمد بوده است. ظروف سفالی پیدا شده در این شهر متعلق به هزاره‌ پنجم پیش از میلاد مسیح است. برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های شهر مرند با پارس توریسم همراه شوید.

مسجد پیر بالا

مسجد پیر بالا که به مسجد بازار نیز معروف است یکی از جاذبه‌های تاریخی شهر مرند محسوب می‌شوند. مشهور است که مقبره همسر حضرت نوح در این مکان قرار دارد. امروزه بنای این مسجد نسبت به گذشته تغییرات زیادی کرده است.

۳کتیبه تاریخی در این بنا وجود دارد که با توجه به اطلاعاتی که این کتیبه‌ها در اختیار تاریخ شناسان قرار می‌دهند می‌توان گفت این بنا بر روی مقبره همسر حضرت نوح ساخته شده است.  مسجد پیربالا برای ارامنه آذربایجان شرقی نیز بسیار محترم است و از اهمیت بالایی برخوردار می‌باد.

در روستای پیربالا یک آبشار زیبا نیز قرار دارد . این آبشار در میان دره‌ای وسیع در دهانه دو رودخانه قرار گرفته است. این آبشار دارای ارتفاعی ۱۰ متری است و مسیری که از روستا تا رسیدن به ابشار طی خواهید کرد. یک مسیر فوق‌العاده زیبا و رویایی می‌باشد.

ییلاق دو گیجان

روستای ییلاقی دو گیجان یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی مرند است. این روستا چشم‌اندازی خیره‌کننده، طبیعتی بکر و آب‌وهوایی مطبوع دارد. این روستا حدود ۳۰۰ نفر جمعیت دارد که اکثر این جمعیت به دامداری، قالیبافی و کشاورزی مشغول  هستند. اهالی دو گیجان لباس‌های محلی فوق‌العاده زیبایی دارند که نظر گردشگران را به محض ورود جلب می‌کند. این لباس‌ها از لحاظ رنگ و طرح و جنس پارچه منحصر به فرد است. غار دو گیجان یکی از جاذبه‌های این روستا می‌باشد که از نوع غارهای استالاکیتیت است. این غار دارای چندین تالار و چندین دهلیز می‌باشد.

کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای شاه عباسی ۱۳کیلومتری شهرستان مرند در قلب روستایی به نام پیام  قرار دارد. قیمت این کاروانسرا را با دوران فرمانروایی مغول برابر می‌دانند. این کاروانسرا را باید یکی از مهم‌ترین استراحتگاه‌های بین‌راهی شمال غرب دانست. این کاروانسرای مستطیل شکل چهار ایوان دارد و همچنین دارای هشتی، گنبدخانه و چندین اتاق می‌باشد.

آتشکده مانداگارا

شهرستان مرند دارای یک بخش تاریخی است که ۴آتشکده در این بخش قرار دارد و مانداگارا یکی از آنها است. چیزی که از این آتشکده باقی مانده بقایایی است که توانسته خود را از حمله مسلمانان به ایران  حفظ کند. تاریخ شناسان پیشینه این آتشکده را به مربوط به هزاره‌ی چهارم پیش از میلاد مسیح دانسته‌اند.

کلیسای هاوانس مقدس

در مسیر تبریز به مرند در روستای «سهرل» یا «سهرقه» کلیسایی به نام هاوانس مقدس قرار دارد که دارای قدمتی حدود ۲ قرن است. این کلیسا به همت معماران روس به دستور سردار سامسون بر روی خرابه‌های کلیسای دیگری ساخته شده است. این کلیسا از بخش‌های محل اقامت اسقف اعظم، مدرسه،  برج ناقوسخانه، گنبد و محل روشن کردم شمع و عود تشکیل شده است. این کلیسا از سه بخش تشکیل شده که هر کدام از این بخش‌ها دارای گنبدی مجزا می‌باشند.

قلعه هلاکو

قلعه هلاکو همانطور که از نامش پیداست متعلق به دوره فرمانروایی مغول‌ها می‌باشد. قلعه هلاکو که در میان محلی‌ها به کاخ هلاکو مشهور است در دره‌ای وسیع به همین نام واقع شده است. امروز تنها بقایایی از این قلعه باقی مانده و بخشی از آن از بین رفته  است. بنایی که باقی مانده ۶متر ارتفاع دارد. معماری این بنا به سبک معماری مغلولی است. کتیبه‌ای که در آن قرار دارد به خط کوفی نوشته شده و بنا با آجر و کاشی های فیروزه‌ای نزئین شده است.

روستای زنوزق

روستای زنوزق نیز یکی از جاذبه‌های مرند است که خانه‌های آن به شکل پلکانی ساخته شده است. کوه‌ها این روستا را محصور کرده‌اند. قدمت خانه‌هایی که در روستای زنوزق وجود دارد به دوران صفویه باز می‌گردد. پس از اینکه تبریز را پشت سرگذاشتید و مسیر خود را تا مرند ادامه دادید، از میان باغ‌های رنگارنگ بزرگ‌ترین روستای پلکانی ایران خود نمایی می‌کند. این روستای کوهستانی را می‌توان یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان مرند محسوب می‌شود.

 
 


:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 خرداد 1397 | نظرات ()