نوشته شده توسط : سالیان

پارس توریسم؛ لرستان، عروس آبشارهای ایران، استانی پر از شگفتی‌های طبیعی، سوغات‌های لذیذ و صنایع دستی زیبا است. اگر به دنبال اطلاعاتی درباره جاذبه‌های این استان و شهرهای زیبایش  هستید نگاهی به  راهنمای سفر به لرستان بیندازید. در این یاداشت می‌خواهیم شما را با صنایع دستی و سوغات استان لرستان آشنا کنیم.

سوغات لرستان بیشتر شامل خوراکی‌هاست که عسل را می‌توان معروف‌ترین این سوغات‌ها دانست که ثبت جهانی هم شده است. استان لرستان یکی از بهترین مکان‌ها برای پرورش زنبور است. از همین رو عسل لرستان از نظر کیفیت مرغوب‌ترین عسل ایران است.

در زمینه شیرینی‌جات نیز لرستان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. کلوچه بروجردی یا کلوچه قندی یکی از لذیذ ترین شیرینی‌های استان لرستان و بسیار محبوب  در کشور است. این کلوچه از ترکیب آرد گندم، رنگ‌هاي طبيعي، مغز بادام و روغن حيواني درست می‌شود. شیرینی آردی نیز ، یکی از شیرینی‌های محبوب در ایران است که بهترین آن را می‌توانید در لرستان پیدا کنید. از خصوصیات این شیرینی که آن را به بهترین سوغات تبدیل کرده است ماندگاری بالایش است. شما می‌توانید برای مسیرهای بسیار طولانی نیز شیرینی آردی را به‌عنوان سوغات بفرستید. نان ساجی  یکی دیگر از سوغات‌های لرستان است. علت نام‌گذاری این است که این نان که بسیار پهن و نازک است بر روی یک صفحه فلزی به نام ساج پهن می‌شود. لازم به ذکر است این نان به جز استان لرستان در استان‌های دیگر مانند کرمانشاه، فارس و خوزستان نیز پخته می‌شود. ترخینه  نیز یکی از خوراکی‌های استان لرستان است که از دوغ و بلغور گندم درست می‌شود. ترخینه تازه را خشک می‌کنند و در غذاهایی مثل آتش ترخینه استفاده می‌کنند. از دیگر سوغات‌های خوراکی لرستان می‌توان به برساق، کاک و سمنوی بروجردی اشاره کرد.

استان لرستان همچنین در زمینه صنایع دستی و هنر دست بسیار سرآمد است. جاجیم بافی  یکی از این صنایع است که هنوز رونق خوبی در لرستان دارد. اگرچه جاجیم بافی در بسیاری از روستاهای ایران رواج دارد اما جاجیم مخصوص هر منطقه را می‌توان از طرح و نقش مخصوص به‌خود شناخت. زنان لرستانی پشم و نخ را با رنگ طبیعی رنگ می‌کنند و با آن جاجیم‌هایی با طرح‌های شونه، دنو موشي، شيروز، گلي و هچه می‌بافند.  نمد مالی  صنعت بعدی است که می‌توان از آن یاد کرد. این صنعت از گذشته‌های دور در شهرهای استان لرستان رواج داشته است. از نمد کلاه نمدي، تن‌پوش‌هاي نمدي و انواع زيراندازها با نقوش مختلف درست می‌شود. گیوه بافی نیز یکی دیگر از صنایع دستی استان لرستان است. گیوه نوعی پاپوش است که به‌عنوان کفش هم استفاده می‌شود. این پاپوش که از نخ ابریشم و یا نخ قالی درست می‌شود بسیار نرم و در عین حال محکم و مقاوم است.  از دیگر صنایع دستی استان لرستان می‌توان به ورشوسازی، قالیبافی، حصیربافی، خراطی و گلیم‌بافی اشاره کرد.



:: موضوعات مرتبط: جاذبه گردشگری , ,
:: برچسب‌ها: راهنمای سفر , صنایع دستی , لرستان ,
:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 ارديبهشت 1397 | نظرات ()