نوشته شده توسط : سالیان

استان یزد یکی از استان‌های مرکز ایران است. می‌توان گفت این استان آنطور که شایسته زیبایی و جاذبه‌هایش است به‌عنوان استانی توریستی معرفی نشده است. با این حال مردم زیادی سالانه به یزد سفر می‌کنند و تورهای زیادی نیز راهی این استان می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با این استان با پارس توریسم  همراه باشید.

سفربه یزد می‌تواند سفری ۳ تا ۴ روزه باشد. اگر این زمان را برای سفر در اختیار داشته باشید می‌توانید  از اکثر جاذبه‌های توریستی این استان دیدن کنید.

سفر خود را از تهران به سوی یزد آغاز می کنیم. در مسیر خود از شهر زیبای کاشان می‌گذریم. اگر وقت کافی برای سفر داشته باشید می‌توان یکی از وعده‌های غذایی مانند نهار یا صبحانه را در این شهر میل کنید و همچنین از چند جاذبه آن مانند باغ فین، خانه بروجردی‌ها، و اگر در اردیبهشت سفر می‌کنید از گلاب‌گیری دیدن کنید. حتی می‌توانید سری به ابیانه بزنید و با دو ساعت وقت گذاشتن از این روستای عجیب و زیبا دیدن کنید. در این مسیر از شهرهای اردستان و نایین نیز می‌گذریم.

 اردکان

توقف بعدی ما و در واقع اولین شهر از استان یزد که ما از آن دیدن خواهیم کرد؛ شهر اردکان است. شهری تاریخی که از ویژگی‌های آن می‌توان به بافت تاریخی متمرکز و رویایی، تمیزی شهر و مردم خونگرم و خوش برخودش اشاره کرد.

با یک نقشه می‌توانید به راحتی بافت تاریخی شهر اردکان را پیدا کنید. بیشتر جاذبه‌های این شهر مانند مسجد جامع اردکان، بادگیرها، حمام‎ها، خانه پدری سید محمد خاتمی، موزه فرش اردکان، بازارهای سرپوشیده و… در همین بافت تاریخی قرار دارند بنابراین دو ساعت وقت برای بازدید از همه این جاذبه‌ها کافی است. شب را در این شهر زیبا اقامت خواهیم کرد. اقامتگاه‌های بوم‌گردی که امروزه به خوبی جاگزین هتل‌های لوکسی شده است که  نمادی از شهر، فرهنگ و جاذبه‌هایش در آنها یافت نمی‌شود شده؛  در شهر اردکان نیز وجود دارد. شب را در یکی از این اقامتگاه‌ها خواهیم گذراند و صبح زود به مسیر خود ادامه می‌دهیم.

 میبد

میبد محل توقف بعدی ما و در واقع اولین توقف در روز دوم سفر است. میبد را می‌توان شهر مسجدهای خشتی در یزد دانست. جدا از مسجدها در میبد می‌توان از چند روستای توریستی این شهر مانند روستای مزرعه کلانتر دیدن کرد.  ازدیگر بناهای تاریخی میبد که ارزش بازدید دارد می‌توان به کاروان‌سرای شاه عباس، قلعه مهرجرد، برج محمود آباد و برج کبوترخانه اشاره کرد. بعد از صرف نهار در میبد به برای بازدید از شهر بعدی راهی می‌شویم.

یزد

وارد یزد که می‌شویم شگفت زده خواهیم شد. شهری لوکس با ساختمان‌های مدرن و زیبا که بافت تاریخی خود را نیز حفظ کرده است. هنوز چند ساعت از روز باقی مانده است و می‌توان در این فرصت از آتشکده، مسجد جامع و باغ دولت آباد که بلندترین بادگیر جهان در آن قرار دارد؛ دیدن کرد.

برای اقامت در یزد هم می‌توانیم اقامتگاه‌های بوم‌گردی را بررسی و بهترین گزینه را انتخاب کنیم. جدا از آن اجاره خانه و یا اقامت در هتل یا مسافرخانه نیز گزینه‌های دیگر ما خواهند بود. حتی می‌توانیم در پارک هفت تیر و یا پارک کوهستان کمپ کنیم.

روز سوم سفر را به سوی بافت تاریخی یزد خواهیم رفت از جاذبه‌هایی که احتیاج به تهیه بلیط دارد دیدن خواهیم کرد. از حمام خان، بازار ملک و التجار، خانه تهرانی‌ها و عمارت قصر آینه و موزه آب دیدن می‌کنیم. نهاری سبک در عمارت بوستان ناجی خواهیم خود کمی استراحت میکنیم و به سوی میدان امیر چخماق می‌روید  ابتدا از بازراچه‌ها و خود میدان دیدن میکنیم و سپس در هنگام غروب افتاب به سوی بافت تاریخی می‌رویم با کمی پیاده روی به این بافت خواهیم رسید . شب جذابیت خاصی به این کوچه‌ها و محله‌های قدیمی می‌بخشد، سکوتی آرامش‌بخش که زندگی در پس آن جریان دارد. در این بازدید شبانه از کوچه‌های باریک با سقف‌های یونانی، بادگیرها، سرآب‌ها و آب‌انبارها، حمام‌ها و…دیدن خواهیم کرد. کوچه آشتی‌کنان را از نزدیک می‌بینیم و در مسیر خود شکوه مسجد جامع را در شب تحسین خواهیم کرد.

بازدید از میدان ساعت نیز در شب حال‌وهوای خوبی خواهد داشت. یکی از قدیمی‌ترین برج‌های ساعت در این میدان قرار گرفته است.پس از بازدید از میدان ساعت به میدان امیر چخماق باز خواهیم گشت و در یکی از جیگرکی‎های میدان شمام خود را صرف می‌کنیم.

 تفت و مهریز

صبح زود پس از صرف صبحانه به سوی تفت راهی خواهیم شد. در تفت از کاروان‌سرای دهشیر، باغ علی نقی خان، قلعه توران پشت، قدمگاه مرتضی علی و باغ حافظی دیدن خواهیم کرد. نهار خود را در کنار چشمه تامهر که ۶ کیلومتر با شهر تفت فاصله دارد میخوریم و پس از کمی استراحت به سوی شهر مهریز آخرین شهری که در استان یزد از آن دیدن خواهیم کرد حرکت می‌کنیم.  روستای منشاد و روستای طزنج  دو روستایی است که  بازدید از آنها به شدت توصیه می‌شود. بازدید از مسجد‌ها، کاروانسراها، بادگیرها و برج‌ها شما را با بافت تاریخی مهریز آشنا می‌کند. اما مهم‌ترین چیزی حتما در طول سفر به مهریز باید از آن دیدن کنید کوه ریگ است. کوه ریگ را می‌توان تنها تپه شنی طبیعی استان یزد دانست که تابش نور خورشید خاصیت درمانی به آن داده است. اثار تاریخی زیادی در این منطقه وجود دارد اما گردشگران بیشتر  به وجه تفریحی آن علاقمند هستند. مردم در این تپه جمع می‌شوند و پای خود را در ریگ‌هایی که به دلیل تابش خورشید داغ می‌شوند فرو می‌کنند.

سنجاق

بخشی که در صورت داشتن وقت بیشتر می‌توانید به سفر خود اضافه کنید؛ کویر نوردی است. در خود شهر یزد تورهای کویر نوردی را به راحتی پیدا خواهید کرد و اگر مایل باشید خودتان به کویر بروید در صورتی که وسیله‌های مورد نیاز برای این سفر و تجربه کافی دارید این کار امکان‌پذیر است. کویر سیاه یا کوه عقدا یکی از معروف‌ترین کویرهای استان یزد است. سطح این کویر به علت شوری بسیار و همچنین بالا بودن سطح آب زیرزمینی ناهموار است. نوسان دما در این کویر چه بین تابستان و طمستان و چه بین شب و روز زیاد است. این کویر که به شکل هلال ماه است از جنوب یه کوه نمک و از غرب به بیابان‌های نایین می‌رسد.

غذاها و صنایع دستی استان یزد

آش شلی معروف‌ترین غذای یزد است و چاشنی اصلی آن سرکه یا رب انار می‌باشد. البته لازم به ذکر است غذاهایی که در زیر مجموعه آش‌ها قرار می‌گیرند به‌طور کلی در یزد پر طرفدار است آش کدو، آش ماش یزدی، آش انار و آش آبغوره از آن جمله هستند.

از دیگر غذاهای محلی این استان می‌توان به قیمه نخود، خورشت به آلو، قلیه کدو، کوفته لپه و کوفته نخود چی اشاره کرد.

سوغات معروف این استان پشمک، باقلوا و ارده است و صنایع دستی معروف آن نیز ترمه، مخمل، چادر شب، زیلو و جاجیم می‌باشد.

 



:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 فروردين 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سالیان

فرودگاه بین‌المللی دبی عنوان برترین فرودگاه جهان را برای چهرمین سال متوالی کسب کرده است. این فرودگاه همچنین در سال 2017 رکورد انتقال مسافر 99.2 میلیون نفری را در سال از آن خود کرده است. در این فرودگاه بیش از 140 شرکت هوایی به بیش از 270 مقصد در جهان پروازهایشان را کنترل می‌کنند و امکانات ویژه‌ای را در اختیار مسافران تور دبی قرار می‌دهد.هند برای DXB با 12060435  مسافر در سال 2017 بزرگ‌ترین مقصد مسافربری می‌باشد که در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش یافته است. انگلیس و عربستان نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

یکی از ویژگی‌های بارز این فرودگاه وجود فروشگاه‌های متعددی است که شما می‌توانید بدون گمرک در فرودگاه بین‌المللی دبی خرید خود را انجام دهید. همچنین محوطه‌ای برای کودکان در نظر گرفته شده است که در آن علاوه بر وسایل بازی، صفحه‌ی نمایشی دارد که کارتون‌های محبوب کودکان در آن پخش می‌شود. فودکورت‌های فرودگاه بین‌المللی دبی دارای طراحی منحصر به‌فرد و جذابی است و منوی آن مسافران را شگفت‌زده خواهد کرد.

در منوی آن بسیاری از غذاهای بین‌المللی از جمله غذاهای هندی، چینی و برندهای مشهور جهان همانند مک‌دونالد و کی‌اف‌سی در آن شعبه دارند و برای علاقه‌مندان به غذاهای ملل مختلف یک گزینه‌ی ایده‌آل محسوب می‌شود. فودکورت‌ها در قسمت‌های مختلف قرار داده شده‌اند و دسترسی ساده‌ای را برای مسافران فراهم گردیده است.

اگر شما هم جزو آن افرادی هستید باید همیشه آنلاین باشید و ایمیل‌ها و شبکه‌های مجازی خود را چک کنید، در این فرودگاه می‌توانید به راحتی از اینترنت پرسرعت وای‌فای استفاده کنید. اینترنت فرودگاه بین‌المللی دبی به مدت 60 دقیقه رایگان است و بعد از آن شما با پرداخت مبلغی می‌توانید مدت بیش‌تری از آن بهره بگیرید. در اطراف فرودگاه هتل‌های زیادی نر نظر گرفته شده است و مسافران تور دبی دسترسی ساده‌ای به هتل دارند. تمرکز فرودگاه بین‌المللی دبی در سال 2018 بروی برنامه‌ی DXB Plus می‌باشد که هدف آن گسترش ظرفیت سالانه 118 میلیون مسافر در سال با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های جهان است.



:: موضوعات مرتبط: جاذبه گردشگری , ,
:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 فروردين 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سالیان

استان خوزستان یکی از استان‌های قدیمی ایران است که تمدن آن به هزاره سوم قبل از میلاد بر می‌گردد. در طول تاریخ، این سرزمین همیشه منطقه‌ای مهم و   استراتژیک  بوده است. تاریخ خوزستان شاهد جنگ‌ها، فرمانروایی‎ها، شکوفایی ها و دست‌درازی‌های زیادی بوده است. آثار به جای مانده از دوره‌ها و تمدن‌های مختلف گواه این تاریخ پر بار است.

سفر به خوزستان به خاطر وجود شهرهای دیدنی بسیار حداقل  تا ۴ تا ۶ روز زمان لازم دارد. در این مقاله سعی کرده‌ایم بر اساس همین زمان‌بندی راهنمایی برای سفر به استان خوزستان تهیه کنیم. اگر قصد سفر به این استان را دارید با  پارس توریسم  همراه باشید.

سفر خود را از تهران به سمت جنوب ایران آغاز می‌کنیم. در این مسیر از استان  فوق‌العاده زیبای  لرستان  می‌گذریم. اگر وقت زیادتری برای سفر دارید پیشنهاد ما این است که  چند ساعت را در محلات (مثلا برای صرف  یک وعده غذایی) و چند ساعت را در الیگودرز بگذرانید و از مناظر و دیدنی‌های این شهرها نیز دیدن کنید. پس از آن  در این مسیر سری به استان زیبای لرستان بزنید و از شهرهای دیدنی آن مانند شهر درود و خرم‌آباد دیدن کنید که این مستلزم داشتن دو روز وقت بیشتر است. زیرا لرستان به خودی خود بسیار دیدنی است.

دزفول

اولین شهری  از استان خوزستان که در آن توقف می‌کنید شهر دزفول است. با توجه به زمانی که برای سفر در نظر گرفته شده‌؛ چند ساعت برای بازدید این شهر کافی است.  ابتدا از تالاب هور مزرعه که بین دو رودخانه دز و کرخه است دیدن کنید. در حاشیه این تالاب نوعی برنج محلی معروف به برنج هویزه کشت می‌شود.

مسجدجامع دزفول نیز یکی از بناهایی است که دیدن آن را نباید از دست دهید. معماری این مسجد به قرن سوم یا چهارم  هجری باز می‌گردد. اگرچه معماری این بنا تقلیدی از معماری کاخ ایوان است اما با این وجود مسجد جامع دزفول بنایی فوق‌العاده است که ارزش بازدید دارد.

از دیگر جاذبه‌های شهر دزفول باید به روستای پامنار، تپه‌های چغامیش، پارک جنگلی شقایق و دریاچه شیهون(سد دز) اشاره کرد.

شوش

شهر شوش یکی از معروف‌ترین شهر‌های خوزستان است. همچنین شوش را می‌توان یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان دانست که قدمت آن به دوران ما قبل تاریخ باز می‌گردد. آرامگاه دانیال نبی مشهورترین بنایی است که در این شهر قرار گرفته است. دانیال نبی پیامبر یهودی مربوط به  قرن ۷ قبل از میلاد است. کاخ آپادانا یکی دیگر از بناهای شوش است که شهرت جهانی دارد. این کاخ قصر زمستانی شاه‌های هخامنشی بوده است. دیوارهای کاخ از خشت و ستون‌ها همگی از سنگ هستند. اگرچه  این کاخ بزرگ به صورت کامل کشف نشده و امروزه در واقع چیزی جز چند ستون از آن باقی نماده است اما هنوز نشانگر شکوه و عظمت این شهر در تاریخ می‌باشد. از دیگر جاذبه‌های شهر شوش می‌توان به قلعه شوش، مقبره دعبل خزایی و… اشاره کرد.

شوشتر

شوشتر شهری با معماری دوره ساسانیان است. پر شکوه و با عظمت است که به شهر آسیاب‌های بادی معروف می‌باشد.

شهر شوشتر چهارمین شهر بزرگ خوزستان است. جالب است بدانید وجه تسمیه شوشتر به زمانی بر می‌گردد که شهر شوش رو به ویرانی می‌رفته است. ۶ فرسنگی این شهر شهری دیگر ساخته و چون این شهر هم خوش آب وهواتر و هم حاصلخیز تر از از شوش بوده نامش را شوشتر به معنای شوش بهتر گذاشته‌اند.

مهم‌ترین اثری که باید در شوشتر ببینید سازه‌های آبی آن است. این سازه‌ها که زمان ساخت آن به دوران هخامنشینان تا ساسانیان باز می‌گردد؛ مجموعه‌ای از پلها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب می‌باشد. این مجموعه را بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب فرانسه می‌دانند.

همچنین در شهر شوتر از روستای راهدار نیز دیدن کنید که ۴۵ کیلومتر با این شهر فاصله دارد. چشم‌انداز دشت هلور که  در این  روستا قرار دارد، تصویری فوق‌العاده دیدنی در بهار است.

از دیگر جاذبه‌های شهر شوشتر می‌توان به پل بند لشکر، بقعه براءبن مالک، پل حاج خدایی، مسجد جامع شوشتر و… اشاره کرد.

مسجد سلیمان

مسجد سلیمان شهر بعدی است که فاصله بسیار کمی با شوشتر دارد. از جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به آبشار نگین، آتشکده گلگیر، شهر تاریخی بنه‌وار و… اشاره کرد.

اهواز

اهواز مقصد بعدی شماست. این شهر را می‌توان معروف‌ترین شهر خوزستان دانست. اهواز نیز مانند دیگر شهرهای خوزستان دارای قدمتی بسیار کهن است.

اهواز مرکز استان خوزستان است و از همین رو نسبت به دیگر شهرهای این استان امکانات رفاهی بیشتری دارد.

تالاب بامدژ یکی از جاذبه‌های  طبیعی اهواز است که ۴۰ کیلومتر با شهر اهواز فاصله دارد. آب خروجی تالاب در نهایت به دز می‌ریزد. تالاب بامدژ را می‌توان یکم مخزن طبیعی آب دانست. البته امروز این تالاب نیز مانند تالاب های دیگر خوزستان به علت مصرف بی رویه و ورود آلاینده‌ها در معرض خطر قرار گرفته است.

از دیگر جاذبه‌های شهر اهواز  باید به میدان چهار شیر، آبشار اهواز، پارک جزیره، پارک آبی، پل سیاه و… اشاره کرد.

 دیگر شهرها…

در سفر به  خوزستان بازدید از شهرهای آبادان، خرم‌شهر، بندر ماهشهر، هندیجان و شادگان را نیز فراموش کنید.

ایذه

و در اخر در راه برگشت ایذه آخرین شهر از استان خوزستان خواهد بود که خواهید دید. این شهر بسیار زیبا و سرسبز است. مهم‌ترین و معروف ترین جاذبه‌طبیعی آن را می‌توان دشت سوسن دانست. تالاب میانگران، سنگ نگاره کول فرح، نقش برجسته خونگ ارژنگ، آبشار شیوند،آبشار توف اسپید و… دیگر جاذبه‌های این شهر کوچک و زیبا هستند.

غذاهای محلی استان خوزستان

قلیه ماهی را می‌توان مشهورترین و حتی جذاب‌ترین غذای محلی مردم خوزستان دانست. تمام کسانی که این غذا را در خود شهر خوزستان امتحان کرده‌اند اعتقاد دارند که بهترین طعم ماهی را در آن لحظه چشیده‌اند.

حمیس توله‌ی دزفول (پنیرک)  را می‌توان یکی دیگر از غذای محبوب در خوزستان دانست. این غذا به نرگسی شباهت زیادی دارد و تنها تفاوتش با نرگسی  را می‌توان در نداشتن تخم مرغ دانست.

فلافل  نیز یکی از محبوب‌ترین و مشهور ترین غذای جنوبی‌هاست. خوزستان در واقع مهد این غذاست و آن را به تمام کشور گسترش داده است اما؛ هنوز هم فلافل خوزستان را در هیچجای ایران پیدا نخواهید کرد.

 



:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 فروردين 1397 | نظرات ()